Veelgestelde vragen

Wat doet Stichting Urgente Noden?

De stichting geeft financiële hulp aan inwoners van Veenendaal, die in een urgente financiële noodsituatie verkeren en niet meer, niet tijdig of niet voldoende in aanmerking komen voor een (wettelijke) voorliggende voorziening, zoals bijvoorbeeld bijzondere bijstand. Een lokale Stichting Urgente Noden is altijd een samenwerkingsverband van geldverstrekkende donateurs, de lokale overheid en hulp- en dienstverlenende organisaties.

Kan door iedereen een aanvraag worden ingediend?

Aanvragen gaan altijd via medewerkers van een instelling voor maatschappelijke hulp- of dienstverlening. Het doel van SUN is om hulp-/dienstverleners te ondersteunen om tijdig, effectief en efficiënt bij te kunnen springen in urgente individuele noodsituaties van hun cliënten. Zij hebben direct contact met hun cliënten en kunnen daardoor de urgente situatie en de noodzakelijke hulp het beste beoordelen. Een goed onderbouwde aanvraag is hierbij een voorwaarde. De toegekende bijdrage wordt uitbetaald aan de aanvragende instelling, rechtstreeks aan het bedrijf waarvan een offerte is ingediend of aan de schuldeiser. SUN maakt de bijdrage nooit rechtstreeks over op de rekening van de begunstigde. Als er sprake is van bewindvoering, kunnen we de gift op de beheerrekening van de begunstigde storten.

Binnen welke termijn kan worden geholpen?

Dit hangt af van de urgentie en de juiste, volledige informatie van de ondersteuningsaanvraag. Binnen een week ontvangt de hulp-/dienstverlener een reactie op de aanvraag. Bij hoge urgentie kan dit al binnen 24 uur.

Waarvoor kan een financiƫle bijdrage worden aangevraagd?

Noodzakelijke kosten kunnen op verschillende manieren worden aangegeven. De noodzaak wordt voor elke inwoner individueel vastgesteld. Het gaat in beginsel altijd om een éénmalige uitkering voor een bepaalde besteding of afgebakende periode. Bij noodzakelijke bestaanskosten kan gedacht worden aan leefgeld om het eind van de maand te halen, het voorkomen van huisuitzetting of afsluiting van energie of water. Andere kosten kunnen bijvoorbeeld zijn: extra kosten voor onderwijs, aanvraag van een identiteitskaart of paspoort, noodzakelijke huishoudelijke apparaten en kosten voor woninginrichting. Neem bij twijfel contact op met het noodhulpbureau voor advies.

Hoe is de privacy geregeld?

SUN hecht er groot belang aan alle werkzaamheden uit te voeren conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Persoonlijke gegevens worden met zorg behandeld en beveiligd. Hier vind je onze privacyverklaring.

Hoe zijn de organisatiekosten geregeld?

Iedere bijdrage die door donateurs gegeven wordt, komt volledig ten goede aan de begunstigden. De gemeente ondersteunt ons met een bijdrage voor de personeels- en kantoorkosten.