Voor wie en door wie?

Voor wie is de financiële hulp bedoeld?

De éénmalige financiële bijdrage is bedoeld voor inwoners van Veenendaal die in acute financiële nood zijn geraakt en die geen beroep (meer) kunnen doen op een (aanvullende) uitkering of enige andere regeling vanuit het Rijk of de gemeente. Het kan ook zijn dat deze voorzieningen niet voldoende of niet tijdig een uitkomst bieden om de noodsituatie op te lossen. 

 

Kan door iedereen een aanvraag worden ingediend?

Nee, een aanvraag gaat altijd via professionele hulp- of dienstverleners. Zij hebben een direct en al een langere tijd contact met de cliënt en kunnen daardoor de noodzakelijke hulp het beste beoordelen en de financiële nood constateren. Een goed onderbouwde aanvraag is hierbij een voorwaarde. Veenendalers kunnen zelf niet rechtstreeks hulp aanvragen. 

Bent u hulp- of dienstverlener of wilt u iemand naar ons doorverwijzen? Neem contact op onze bureaucoördinator!

 

Voor wie kan een aanvraag worden ingediend?

Voor inwoners van Veenendaal waarbij een financiële nood is geconstateerd én er moet geen andere oplossing mogelijk zijn. Een hulp- of dienstverlener kijkt of er andere regelingen of voorzieningen mogelijk een oplossing bieden om deze noodsituatie op te lossen. Het gaat dan om bestaande voorzieningen vanuit de gemeente of het Rijk. Kijk hier voor een overzicht van voorliggende voorzieningen. Soms duurt het te lang voordat deze voorzieningen uitkomst bieden of dat deze niet voldoende zijn. 

De vergoedingen moeten zo veel mogelijk gericht zijn op vergoeding van kosten die de situatie van een inwoner structureel verbetert!

Indien er een vermoeden is dat er ook andere organisatie in beeld zijn om een vergoeding te verstrekken dan wordt hier, met toestemming van de inwoner, altijd afstemming mee gezocht. Dit om dubbele vergoedingen tegen te gaan.

Kijk hier voor links en tips naar diverse organisaties en instellingen die kunnen helpen bij financiële problemen.

 

Wat moet er aangeleverd worden voor de aanvraag?

Om de (financiële) nood vast te kunnen stellen hebben we een overzicht van inkomsten en uitgaven nodig. We kijken ook naar de persoonlijke situatie. We hebben daarom naast dit overzicht een motivatiebrief nodig waarin de aanvraag wordt toegelicht. SUN Veenendaal probeert in iedere situatie maatwerk te bieden en we zullen indien nodig telefonisch contact opnemen met de aanvrager.

 

Hoe vaak kan een financiële bijdrage worden aangevraagd?

Er kan niet onbeperkt worden aangevraagd bij SUN Veenendaal. In principe doen we één keer een gift. De reden hiervan is dat het belangrijk is dat de gift bijdraagt aan een duurzame en structurele verbetering van de probleemsituatie. Met de hulpverlener bespreken we wat daarvoor nodig is. 

 

Waarvoor kan een financiële bijdrage worden aangevraagd?

Noodhulp voorziet in wat het meest noodzakelijk is in het dagelijks leven. Denk hierbij aan een bijdrage voor:

  • woninginrichting
  • huishoudelijke apparatuur
  • levensonderhoud (supermarktbonnen)
  • kosten voor studie of een laptop
  • een behandeling bij een tandarts
  • overige eenmalige kosten als een bril, vervoer, fiets etc.

In principe vergoeden wij geen regelmatig terugkerende kosten zoals voor levensonderhoud, huisvesting of vervoer. De gift moet het verschil maken. Dankzij de gift moet een inwoner weer perspectief krijgen.

Kijk hier voor voorbeelden van aanvragen.

 

Binnen welke termijn kan worden geholpen?

Dit hangt af van de urgentie en de juiste, volledige informatie over de hulpvraag. Bij hoge urgentie kan dit al binnen 24 uur. Voor een snelle afhandeling van de aanvraag is een volledig ingevuld aanvraagformulier, voorzien van alle gevraagde bijlagen, essentieel.

 

Welke bedragen worden uitgekeerd?

We geven hulp in de vorm van een éénmalige gift. De hoogte van onze gift hangt af van uw hulpvraag. Als een gift wordt toegekend dan wordt deze uitbetaald aan de hulp- of dienstverlener, de leverancier of elke andere partij. Wij betalen nooit rechtstreeks aan de inwoner.

 

Hulp of advies nodig bij de aanvraag?

Er kan voorafgaand aan de aanvraag telefonisch contact opgenomen worden met onze bureaucoördinator over de haalbaarheid van de aanvraag. Dat kan beide partijen veel tijd besparen. Dit kan op nummer 06-42837483 of stuur een e-mail naar info@sunveenendaal.nl.

Kijk hier voor veelgestelde vragen.