Voorbeelden van aanvragen

Een net gescheiden vrouw met drie kinderen verblijft in de crisisopvang en heeft plotseling een woning toegekend gekregen. Zij heeft nog geen inkomen, omdat zij wacht op haar uitkering via de gemeente. Als zij de woning niet accepteert, moet zij langer in de opvang blijven. Dit is een ongezonde omgeving voor de kinderen. De woonbegeleider doet een aanvraag bij SUN: er is geld nodig voor de eerste maand huur, borg en voor de inrichting van de woning. SUN schenkt meubels en verleent een renteloze lening voor de eerste maand huur. Deze lening kan de vrouw aflossen zodra de bijstand is geregeld.

Tandartskosten

De coördinator van SchuldHulpMaatje vraagt een bijdrage voor een behandeling bij een tandarts voor een 48-jarige man. Wegens ziekte heeft hij geen inkomen en ook geen aanvullende tandartsverzekering. Omdat de kiespijn enorm is, wordt er bij de tandarts een afspraak gemaakt en wordt het tandprobleem verholpen. SUN vergoedt de kosten.

Samenwerking

Een hulpverlener dient een aanvraag in voor een alleenstaande opa die opeens de zorg krijgt voor twee jonge kleinkinderen. Zij staan met een tasje bij hem op de stoep omdat hun moeder met de noorderzon is vertrokken. Opa heeft niet de financiële ruimte om de kleinkinderen adequaat te ondersteunen. Door samenwerking van lokale organisaties wordt de nodige steun verleend: Stichting Leergeld verzorgt de schoolspullen, de kleding wordt geregeld via de Kledingbank en SUN zorgt voor de bedden en matrassen.

Vluchteling

Abdeljawad is 23 jaar en vluchteling. Hij heeft een klein bedrag aan leefgeld per week. Hij wil een techniek-opleiding volgen, maar moet dan zijn diploma's laten vertalen voor €200. Hij kan dan ook studiefinanciering en OV-vergoeding aanvragen. Hij heeft geen geld voor de vertaling. Het SUN-noodhulpbureau financiert de betalingen en biedt hem zo een kans op een nieuw leven.

Identiteitsbewijs

Er komt een aanvraag binnen voor een 18-jarige vrouw. Zij wil een opleiding starten, maar heeft een identiteitsbewijs nodig om zich te kunnen inschrijven. Omdat zij net uit een pleeggezin komt, ontbreekt het haar aan de middelen om het identiteitsbewijs aan te schaffen. SUN betaalt de kosten voor de aanvraag van het identiteitsbewijs, zodat de jonge vrouw haar toekomst kan opbouwen.

Huishoudelijke apparatuur

Een maatschappelijk werker heeft contact met Sara. Sara is een alleenstaande moeder met een uitkering. Haar middelste zoon is gehandicapt. Dat brengt veel was met zich mee. Geld voor een wasdroger is er niet. Zeker bij slecht weer is dat lastig. Het SUN-noodhulpbureau financiert de wasdroger, waardoor Sara de zorg voor haar kind weer beter kan volhouden.